Portrætfotos som en del af en markedsføringsstrategi

Portrætfotos til brug som profilbilleder til sociale medier (Facebook, LinkedIn, Twitter og lignende) og firmahjemmesider har i DEN grad ændret sig fra at være noget, der lige bliver klaret med computerens webkamera eller en mobiltelefon op ad en tilfældig hvid væg, til noget, der bliver taget endog meget seriøst.

Jeg oplever flere og flere, som godt kan se, at deres profilbillede på f.eks. LinkedIn bør afspejle deres professionelle position, eller til vise en potentiel arbejdsgiver, hvordan de ønsker at præsentere sig i en professionel sammenhæng. Ligeledes er det tydeligt, at virksomhederne er begyndt at tage deres medarbejderes portrætfotos på hjemmesider, Facebook og LinkedIn meget alvorligt – man er klar over, at man bliver vurderet rigtig meget på udseendet af disse billeder.

Denne artikel – på engelsk – forklarer meget præcist, hvorfor portrætfotos er blevet så vigtige i forbindelse med virksomhedernes online tilstedeværelse:

http://aulonimagazine.com/advice/social-media-photos-how-important-are-they/

Portrætfotos er mange ting

Jeg har – med de pågældende personers venlige tilladelse – samlet en stribe eksempler på, hvordan et profilbillede efter min mening kan se ud, hvis man ønsker at fremstå professionel, seriøs og tillidsvækkende overfor kunder, samarbejdspartnere og alle de andre, der i løbet af arbejdsdagen typisk har disse billeder som den eneste visuelle repræsentation af den person, de kommunikerer med via e-mail, telefon eller instant messaging.

Mange vælger stadig de helt enkle portrætfotos på en ensartet baggrund da disse nemmere kan bruges i mange forskellige sammenhænge, men også portrætter lavet i medarbejdernes miljø på virksomheden er meget populære og øger genkendelsen når kunderne møder medarbejderne i den virkelige verden.

Typisk vælger enkeltpersoner at komme i studiet til en portrætsession, mens langt de fleste virksomheder laver en portrætsession i virksomhedens lokaler og får taget billeder af alle medarbejderne i én omgang. Der kræves et almindeligt mødelokale med et frit gulvareal på minimum 4×6 meter med et enkelt 220V-stik for at lave en sådan session, så stort set enhver virksomhed vil have de fysiske rammer tilgængelige.

Priser

Prisen for en individuel portrætsession i studiet starter ved 495,- kr. plus moms, mens priserne for medarbejderportrætter i virksomhedens lokaler kan komme helt ned på 125,- kr. pr. medarbejder (plus opstartsgebyr og kørsel) – se en detaljeret prisliste på siden med pakkeløsninger.

Alle billeder leveres via Dropbox eller på et USB-stick efter eget ønske. Filer til brug for både tryk, websider og sociale medier leveres i alle pakker, i både farve og sort/hvid.

Tips til en vellykket portrætfotografering

For mange er det at stille sig ind foran et kamera – selv i få minutter – stadig en grænseoverskridende affære, og jeg hører ikke så sjældent at folk næsten hellere vil brække en arm på langs end få lavet et portrætfoto. Derfor har jeg samlet en række gode råd, som gerne skulle hjælpe dig til at få lavet et sæt vellykkede portrætfotos – se dem her:

http://corneliusmadsen.dk/blogindlaeg/portraetfoto/

– og samlet et par inspirerende eksempler på, hvor forskelligt et resultat, en portrætsession kan ende med:

Mette – portrætsession

Natalia Liossi